Meer dan duizenden make-up, verzorgingsartikelen en andere beautyartikelen van tientallen A-merken.

Blog


Parfummarketing is een zaak van vele facetten. Het gaat niet alleen om de geuren en de verpakking, maar ook om de beeldvorming die een merk wil uitstralen. Al deze elementen zijn van belang om de consument te verleiden om een ​​bepaald parfum te kopen. In dit artikel nemen we een kijkje achter de schermen van de parfummarketing en ontdekken we wat de geheimen zijn van parfummerken om ons te verleiden. De kracht van de geur De geur van een parfum is natuurlijk het belangrijkste element bij de verkoop. Dit is hetgene dat ons het meest aanspreekt en vaak ook het eerste waar we naar kijken bij de aankoop van een parfum. Daarom investeren parfummerken veel tijd en moeite in de ontwikkeling van hun geuren. Een parfum uit verschillende lagen, die elk afzonderlijk bestaan, bestaat uit een bepaald element van de geurvormen. De geur zal zich in verschillende fasen ontwikkelen, en elk merk heeft zijn unieke geurverhaal waar ze de nadruk op leggen. Het verleiden via de verpakking Naast de geur is de verpakking van het parfum ook een belangrijk onderdeel bij de verleiding. De verpakking moet niet alleen praktisch zijn, maar ook samenhangen met de beleving die het merk wil uitstralen. Een luxe uitstraling kan ervoor zorgen dat de consument wordt om het product te kopen, maar ook een dubbele en speelse verpakking kan zorgen voor de noodzakelijke aandacht. Beeldvorming en merkidentiteit Maar de parfummarketing gaat verder dan alleen geur en verpakking. Het gaat ook om de beeldvorming die het merk wil uitstralen. Elk merk heeft zijn eigen identiteit en daarom zullen ze verschillende beelden en associaties gebruiken om deze identiteit te verbinden. Zo wil Chanel met zijn parfums bijvoorbeeld een chique en tijdloze uitstraling creëren, terwijl Calvin Klein juist gericht is op de jongere doelgroep met zijn moderne en sexy uitstraling. Daarnaast zullen ook bekende gezichten, zoals acteurs en artiesten, worden ingezet om het merk en de geur te gedurende. De kracht van emotie Maar één van de belangrijkste elementen binnen de parfummarketing is de kracht van emotie. Parfummerken willen ons een bepaald gevoel meegeven wanneer we hun geur dragen. Zo kan het dragen van een parfum je vertrouwen vergroten, je kunt een gevoel van luxe en exclusiviteit geven. Een goed voorbeeld hiervan is de geur ‘La Vie est Belle’ van Lancôme. Deze geur staat voor het vieren van het leven en het vinden van je eigen weg hierin. Het staat voor het geluk dat je in het leven kunt vinden en dat willen ze meegeven aan de drager van de geur. Dit gevoel van geluk en positiviteit kan ervoor zorgen dat mensen sneller deze geur zullen kopen. Conclusie Parfummarketing is dus niet alleen maar gericht op het verkopen van een geur, maar draait om veel meer dan dat. Het gaat om de geur, de verpakking, de beeldvorming en de emoties die het merk zal meegeven aan de consument. Al deze elementen zijn belangrijk bij het verleiden van de consument om een ​​bepaald parfum te kopen. Maar uiteindelijk blijft het toch de kracht van de geur die ons het meest aanspreekt en die ons zal genieten om het product te kopen.